Przejdź to głównej części strony

Zaufanie w biznesie

Dlaczego jest tak ważne?

28.05.2025
Czym jest zaufanie? To przekonanie, że czyjeś słowa, przekazane przez tę osobę informacje lub jej intencje, są prawdziwe. Zaufanie jest ważne nie tylko w sferze prywatnej, ale także w biznesie. To podstawa budowania trwałego partnerstwa.

Powierzając komuś nasze pieniądze, chcemy mieć pewność, że zostaną one właściwie spożytkowane. Wiarygodna firma jest nie tylko lepiej postrzegana na rynku, osiąga też lepsze wyniki i jest atrakcyjniejsza w oczach konsumentów.

Na zaufanie długo się pracuje, szybko można je jednak stracić

Jednym z czynników, które mają na to wpływ, są opóźnienia w płatnościach. Z ostatniego „Skanera MŚP” zrealizowanego dla BIG InfoMonitor dowiadujemy się, że ponad połowa sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw miała odbiorców regulujących swoje należności ponad 30 dni po terminie.

Z kolei z raportu „Zaufanie w biznesie”, przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów wynika, że co czwarta firma traci zaufanie do partnera biznesowego, gdy ten spóźni się z zapłatą za faktury 7 dni. Najmniej tolerancyjne wobec spóźnialskich są branże budowlana i transportowa.

Jakie nieuczciwe zachowania przedsiębiorcy wymieniali najczęściej?

67 proc. respondentów wskazało na niską jakość produktów lub usług. Niewiele mniej przedsiębiorców doświadczyło przekłamywania cen. Co ciekawe, w raporcie Rzetelnej Firmy czytamy, że aż 22 proc. firm przyznaje, że kredyt zaufania daje na… „ładne oczy”. Z góry zakłada więc, że ma do czynienia z uczciwym partnerem biznesowym.

O tym, jak sprawdzić potencjalnego partnera biznesowego, szczegółowiej pisaliśmy w osobnym artykule.
Liderzy rzetelności

Rzetelna Firma stworzyła również Ranking rzetelności polskich przedsiębiorstw. Po raz pierwszy na podium znalazło się aż sześć województw:

1.    miejsce: świętokrzyskie, podlaskie i lubelskie,
2.    miejsce: małopolskie, podkarpackie,
3.    miejsce: opolskie.

UE vs zatory płatnicze

Z opóźnieniami w płatnościach chce walczyć Parlament Europejski. Projekt rozporządzenia ma na celu wyeliminowanie luk prawnych ograniczających skuteczność obecnej dyrektywy. Chodzi m.in. o „bardziej rygorystyczne, maksymalne terminy płatności w zależności od rodzaju transakcji i sektora, przy jednoczesnym zachowaniu swobody zawierania umów”.

Co proponują posłowie?

- „30 dni zarówno dla transakcji między przedsiębiorstwami (B2B), jak i dla tych między rządem a przedsiębiorstwami (G2B);
- 60 dni w transakcjach B2B, jeśli zostało to wyraźnie uzgodnione w umowie;
- 120 dni w sektorach detalicznych o niskim obrocie produktami lub opartych na produktach sezonowych (np. zabawki, biżuteria, sprzęt sportowy lub książki)”.

Faktoring receptą na opóźnienia w płatnościach

Prowadzenie biznesu wiąże się z wieloma kosztami. Faktoring to świetne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy potrzebują pieniędzy na m.in. na bieżącą działalność i nie chcą czekać na przelew od kontrahenta. Dzięki tej usłudze w szybki i prosty sposób mogą zamienić faktury z odroczonym terminem płatności na gotówkę i poprawić płynność finansową swojej firmy.