W PKO Faktoring S.A. określone są zasady, zgodnie z którymi pracownicy oraz określone osoby niebędące pracownikami PKO Faktoring S.A. mogą zgłaszać sytuację stanowiącą naruszenie lub potencjalne naruszenia prawa, naruszenie przepisów wewnętrznych oraz przyjętych przez PKO Faktoring S.A. standardów rynkowych.
Kto może zgłosić naruszenie?
Każdy, kto dowiedział się o możliwości naruszenia prawa, przepisów wewnętrznych oraz przyjętych przez PKO Faktoring S.A. standardów rynkowych w związku z wykonywanymi w PKO Faktoring S.A. obowiązkami na podstawie zawartej umowy, pełnionej funkcji czy świadczonych usług oraz po ich zakończeniu. Zgłoszenie mogą przekazać również osoby ubiegające się o zatrudnienie w PKO Faktoring S.A. lub współpracę z w PKO Faktoring S.A na etapie rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
W jakich sprawach można zgłosić naruszenie?
Zgłoszenia mogą dotyczyć działania lub zaniechania niezgodnego z prawem lub mającego na celu obejście prawa m.in. w zakresie:
- korupcji,
- usług i produktów finansowych,
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych
- przepisów wewnętrznych,
- zasad Kodeksu Etyki,
- rekomendacji organów nadzoru i kontroli,
- inne wskazane w ustawie o ochronie Sygnalistów.
Jak można zgłosić naruszenie?
- ustnie:
- telefonicznie do pracownika Biura Bezpieczeństwa PKO Faktoring S.A (tel. 722-032-714)
- podczas bezpośredniego spotkania,
- pisemnie:
- listownie na adres: Biuro Bezpieczeństwa PKO Faktoring S.A. al. Solidarności 171, 00-877 Warszawa z dopiskiem na kopercie, np. „zgłoszenie nieprawidłowości - do rąk własnych",
- elektronicznie:
- poprzez zgłoszenie mailowe na adres whistleblowing@pkofaktoring.pl obsługiwanej przez Dyrektora Biura Bezpieczeństwa, z adresu służbowego poczty lub dowolnego adresu mailowego zapewniającego anonimowość,
- pracownicy poprzez zgłoszenie za pośrednictwem Systemu Informatycznego – wewnętrznego intranetu z dedykowanym arkuszem zgłoszeń wewnętrznych, umożliwiającym dokonanie zgłoszeń imiennych i anonimowych.
Zgłoszenie może zostać przesłane anonimowo lub z ujawnieniem tożsamości zgłaszającego.
Czy można czuć się bezpiecznie zgłaszając naruszenia?
Zgłaszającemu gwarantowana jest pełna dyskrecja i anonimowość. Dane osobowe zgłaszającego – jeśli zostaną podane - są poufne i nie zostaną udostępnione osobom trzecim.. Wobec zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe w związku z przekazaniem zgłoszenia, np. rozwiązanie umowy, obniżenie wynagrodzenia.
Przetwarzanie danych osobowych
PKO Faktoring S.A. po otrzymaniu zgłoszenia, przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania, są niezwłocznie usuwane. Pozostałe dane osobowe są przechowywane zgodnie z przepisami Ustawy o ochronie Sygnalistów w pozostałym zakresie mają zastosowanie przepisy RODO obowiązującymi w PKO Faktoring S.A. Zapoznaj się z treścią klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych (Informacje dotyczące RODO (pkofaktoring.pl))